על געגועים ולחמניות סלק

מה צריך להיות במסעדה, כדי שהיא תהפוך להיות מסתם מסעדה שהולכים אליה מדי פעם, למסעדה שממש אוהבים? למסעדה "שלנו"? לאורך השנים היו הרבה מסעדות שחיבבנו, ר' ואני, וגם כאלה שחזרנו אליהן הרבה, אבל אני חושבת שאף אחת מהן מעולם לא חצתה את הקו והפכה להיות ממש המסעדה "שלנו", זו שמשמשת כמו בית שני, שחוזרים אליה בכל הזדמנות, שתמיד אפשר למצוא בה נחת או נחמה. תמיד היה איזה דיסטנס מסוים, איזה ניכור שלא הצלחנו לשבור עד הסוף, איזה מרחק שלא נסגר.

אחת המסעדות שנקרו בדרכנו ונכנסו לנו ללב, הייתה אסיף שפעלה עד לפני שנה בערך בנווה צדק. הרבה בקרים איטיים ועצלים של סופשבוע בילינו שם לפני שנתיים-שלוש, בישיבה ליד אחד השולחנות שניצבו שם על המדרכה ובהיה בעוברים ושבים. היא לא הייתה המסעדה "שלנו", ובכל זאת אהבנו אותה וחזרנו אליה פעם אחר פעם אחר פעם.

אם הייתם שואלים אותי אז מה גורם לנו לחזור דווקא לשם, סביר להניח שלא הייתי בוחרת כתשובה דווקא בלחמניות הסלק הורודות הקטנות שהם היו מגישים בסלסלת מאפי הבוקר שלהם. היו עוד הרבה דברים שאהבנו במקום הזה, החל מאווירת הנינוחות הכללית וכלה בטאץ' המרענן של מקוריות בכל מנה שהוגשה שם. ובכל זאת, כשקראתי לפני כשנה שהמסעדה נסגרת, לחמניות הסלק האלה היו הדבר הראשון שחשבתי עליו. "איפה אני אוכל אותן עכשיו?" לא יכולתי שלא לתהות.

בסמוך להודעת הסגירה של המסעדה, פורסם במאקו המתכון של הלחמניות. כנראה שלא הייתי היחידה שדאגה מהמחסור העתידי בהן. שמרתי לי את המתכון והבטחתי להכין אותן יום אחד, הבטחה שנדחתה ונדחתה. השבוע חיפשתי להיפטר מכמה סלקים, ופתאום תקפו אותי געגועים לאסיף וללחמניות הסלק שלה. מכאן הדרך להכין אותן כבר הייתה קצרה.

לפני שמתחילים:

סלק: אני השתמשתי בסלקים מוכנים בואקום שפשוט טחנתי וטחנתי עד שנהפך למחית. אפשר כמובן להשתמש בסלקים טריים, ואז צריך לבשל אותם או לאפות אותם עד שהם רכים. טעם הסלק בלחמניות, אגב, מאוד מרומז ועדין והתרומה העיקרית שלו היא בצבע היפהפה. גם מי שלא אוהב סלק (למה?!) מוזמן לנסות ללא חשש.

מים: הרבה מתכונים ללחמים ומאפי שמרים מתחילים בערבוב של מים עם שמרים (טריים) ורק אחר כך הוספה של הקמח. אני אופה עם שמרים יבשים בלבד, ואצלי הסדר הוא תמיד ערבוב של החומרים היבשים (כולל הטמעה של המלח והסוכר בקמח לפני שמוסיפים את השמרים, כדי למנוע מגע ישיר של אלה באלה), ורק אז הוספה של המים, בצורה הדרגתית ואף פעם לא בבת אחת. הסיבה היא פשוטה – רק ככה אני יכולה לוודא שאני מוסיפה את כמות המים הנכונה, ולהבטיח שאני לא אמצא את עצמי בניסיונות נואשים לתקן בצק רטוב מדי או יבש מדי לאחר מעשה. אז לא לחשוש אם מתקבל בצק נוח למרות שלא השתמשתם בכל המים שרשומים במתכון, או אם צריך להוסיף מים מעבר למה שכתוב. זה בסדר, והכי חשוב זה לחוש את הבצק בכל רגע.

קמח: במתכון המקורי משתמשים בקמח לבן. אני החלפתי חצי מהקמח המלא בקמח לבן ואין עם זה שום בעיה, אבל המחיר הוא שהבפנוכו של הלחמניות יהיה חום ולא ורוד. מבחוץ הן עדיין ורודות ומקסימות. תעשו מה שאתם מעדיפים, עניין של סדר עדיפויות.

לישה: הבצק במקרה הזה יוצא די דביק ולכן לא כל כך נוח ללוש אותו ביד. אם יש מעבד מזון אם וו לישה, מה טוב. תשתמשו בו. לי אין מעבד מזון, אבל יש אופה לחם שאני אוהבת להשתמש בו כדי לעשות את פעולות הלישה בשבילי. אם אין מעבד מזון ואין אופה לחם, תכינו משטח מקומח היטב ותתכוננו ללישה לא הכי כיפית בעולם. מתנצלת מראש…

 

מתחילים:

מרכיבים (לכ-15 לחמניות בינוניות):

  • 300 ג' סלק מבושל או אפוי (כ-3 סלקים בינוניים)
  • 600 ג' קמח
  • כף שמרים יבשים
  • 200 מ"ל מים
  • 2 כפות סוכר
  • כפית מלח

הכנה:

  1. חותכים את הסלקים לחתיכות גסות, מניחים בבלנדר או במעבד מזון וטוחנים עד שמתקבלת מחית.
  2. מערבבים את הקמח, הסוכר והמלח. לאחר שהמלח והסוכר נטעמו בקמח, מוסיפים את השמרים ומערבבים שוב.
  3. מוסיפים את מחית הסלק, מערבבים, ומתחילים לאט ובהדרגה להוסיף את המים תוך כדי ערבוב עד שמתקבל בצק אחיד ודי דביק. לשים היטב כעשר דקות ואז מניחים בקערה מכוסה במגבת לחה להתפחה עד הכפלת נפח.
  4. כשהבצק תופח מוציאים אותו מהקערה למשטח מקומח ומועכים אותו להוצאת האוויר. יוצרים כדורים אחידים בגודל הרצוי ומניחים אותם בתבנית מרופדת בנייר אפיה לתפיחה שניה של כחצי שעה, כשהם עדיין מכוסים באותה מגבת לחה.
  5. מחממים את התנור ל-180 מעלות.
  6. אופים את הלחמניות כ-15 דקות. מצננים.

השארת תגובה

מתויק תחת מאפים ולחמים

להשאיר תגובה

